-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2578 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

بعضي از افراد هستند كه خود را عارف ميدانند و مراسم، ورد يا ذكر را تكرار ميكنند تا حالت غش به آنها دست دهد. اين كار وجه شرعي دارد؟

ظاهراً اين افراد عارف مسلك و درويش نما، جزء فرقه صوفيه ميباشند. فرقه صوفيه، فرقهاي منتسب به اسلام هستند كه مسلكي آميخته از فلسفه و مذهب درند و پيروان آن راه وصول بهحق را منحصر به اين مسلك ميدانند. دروجه تسميه آنها به صوفيه گفته شده، از اين جهت بوده است كه پيشينيان آنها پشمينه پوش بودهاند. ظاهراً پيدايش اين مسلك از اواخر قرن دوم هجري بوده و سر پيدايش آن را آميزش و اختلاط مسلمانان با مسيحيان ميدانند كه چون برخي مسلمانهاي كم مايه، راهبان و تاركان دنياي مسيحي را ديدند، مجذوب آن روش شدند و زهد و بي رغبتي به دنيا را كه از اخلاق اسلامي بود، بدان ضميمه كرده و رفته رفته به صورت مسلكي درآمد.

روايات و احاديث در مردود و بي اعتبار دانستن اين مذهب و برائت ساحت دين مقدس اسلام از آن بسيار است. اسلام دين جمال و زيبايي و بهره برداري از طيبات و نعمتهاي خوب خدا است. دين، كامراني از لذائذي كه خداوند در اختيار بندگانش نهاده و دين زندگي بهتر ميباشد. عدم پذيرش اين گونه مسالك خرافي و موهوم، در كتب حديثي مانند كافي كليني، از حضرات معصومين(ع) نقل شده است. برنطي و اسماعيل بن بزيع از حضرت رضا(ع) روايت ميكنند: هر كسي كه نزد او سخن از صوفيان به ميان آيد و او به زبان و دل خويش آنها را مردود نداند و بر باطل نشمارد،از ما نيست، هر كهآنها را رد كند و گمراه داند، به منزله كسي است كه در ركاب پيغمبر(ص) جنگيده باشد.

در روايات ديگري، جابر جعفي گويد: به حضرت باقر(ع) عرض كردم: گروهي هستند كه چون آيهاي از قرآن بشنوند يا حديث و داستاني را از قرآن به آنها گوشزد كنند، صيحه زنند و حالتي به آنها دست دهد كهاگر دست و پايشان را ببرند، متوجه نشوند! فرمود: سبحان الله! اين كار، كار شيطان است. چنين دستوري از شريعت نرسيده است. آن چه كه هست و دراين موارد دستور آمده، آن است كه دل آدمي نرم شود و حالت رقت قلب ره وي دست دهد و اشكي بريزيد و ذكر و دعايي بر زبان جاري گردد.

احاديث فراوان ديگري هست كه همه حاكي از باطل بودن اين فرقه و گروه دارد.(1) توصيه ميكنيم هيچ وقت صريح و تند نبايد با اين گروه برخورد كرد، بلكه برخورد با اين گروه كارنظام و مسئولان قانوني ميباشد. وظيفه من و شما روشنگري مسلك اين فرقه، به آن هايي است كه احتمال مجذوب شدن آنها را ميدهيم؛ آن هم با برخورد نرم و صادقانه و از روي علم و استدلال. اگر اين مقدار براي شما مقدور نيست، به ديگران و علمايي كه اهل فن هستند، از مكان و موقعيت آنها بگوييد تا آنها روشنگري نمايند. ضمناً جزوه تصوف همراه پاسخ ارسال ميگردد.

پينوشتها:

1 - سيد مصطفي حسيني دشتي، معارف و معاريف، ج6، ص 739 - 742.











مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.